Powered by Blogger.

Thursday, August 4, 2011

BERBUDI PADA TANAH


Baru berjinak2 dengan hobi baru, tanam pkok..tapi tak banyak pn 4 pasu kecik je..asalnya beli pasu & tanah sebab nak tanam pokok lidah buaya..anak pokok lidah buaya tu saya import dari rmh mak kat perak.jauh tu..kiki.Alang2 beli pasu, xkan nk beli 1 je, beli la lebih skit. Lepas tu beli benih pokok bendi.



Sebab musabab tanam pokok lidah buaya ni adalah nk ambik lendir dia sapu kat kepala.Bagus tuk suburkan rambut ni. Bleh juga sapu kat bulu mata bagi panjang skit...hihihi.

Pasu kedua, tanam pokok bendi la..kan dh beli benihnya...


50 ke 55 hari lepas tanam dh bleh tuai..lama lagi nk tgu ni baru bleh makan buahnya..kiki


Daun bawang...bleh la potong bila masak sup ke...hihi


Selain tu, tanam pokok cili api..hihi. Dalam pasu ni juga ada kunyit tu kat dalam tu, tapi lama bebenor tunggu xkluar2 pn tunasnya tu yang tanam cili tu...haha.Agak tak sabar nampaknya ye.. =P


Itu je la pokok2 yang saya tanam setakat ni.. Ingat nk tanam pokok pandan & daun kari plak nti..




4 comments on "BERBUDI PADA TANAH"

~ Cik Azz ~ on August 4, 2011 at 7:26 PM said...

Lendir lidah buaya tu elok jugak kalau sapu kat muka utk hilangkan jeragat dan parut jerawat.. Amalkan selalu, lama2 nnt hilang la parut tu dan kulit muka takde la kering lagi.. insyaallah... ;)

Mula2 sapu kat muka akan ada rasa gatal2 sikit.. tahan je la... hehe...

zih@n on August 7, 2011 at 12:20 PM said...

@cik azz

yeke..baru tau..hihi.tq atas pekongsian info tu =)

l@!l@ on August 8, 2011 at 5:55 AM said...

bagus2 budi pada tanah..nnti tanam pokok serai n pokok kunyit..dok umah flat nie susah skit..kn tanam dalam pasu..kiki..

zih@n on August 11, 2011 at 5:54 AM said...

@laila
tau xpe..mana yg duk paras bawah best la bleh tanam mcm2 belakang rmh..yg duk kat awan ni tanam dlm pasu je la..huhu

 

My Cinta Kasih Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez