Powered by Blogger.

Wednesday, January 5, 2011

Buah Zuriat

2 comments
Hr ni buah zuriat yg sy order dh smpi..sblm ni mmg pernah dgr ttg khasiat buah zuriat utk dptkan anak (dgn izin Allah)..tp tak tau nk cri kat mn..mgu lps ada kwn bgtau yg dia bru je bli n offer kat sy..mulanya nk kongsi dgn dia je tp sbb bbrapa hal so, order sndiri...
Ini merupakan salah satu usaha sy dan suami..kami berserah padaNya..Dia lebih mengetahui apa yg terbaik buat hambaNya..

 Buah zuriat...sy bli 10 biji/Rm50

CARA MAKAN BUAH ZURIAT

Ada beberapa cara yang di sarankan oleh mereka-mereka yang telah mencuba iaitu :-

Cara Pertama
Dengan menggunakan sudu di ketuk-ketuk sekitar buah zuriat ( tak perlu di belah ) dan kita ibaratkan seperti kita sagat/kikis buah ini menjadi serbuk dan di makan begitu sahaja ataupun di campur bersama susu.

Cara Kedua


Oleh kerana buah ini juga di gelar buah adam dan hawa, maka ada yang merebus dua biji buah ini sekali gus. Buah di belah kepada dua, dan di ingatkan buah ini keras dan memerlukan keupayaan yang kuat untuk membelahnya. Rebus biji dan isirungnya sekali,sehingga air bertukar warna seakan-akan teh. Dan di sarankan di minum selama 44hari atau sehingga mengandung. Diminum suami isteri dan boleh direbus berulangkali sehinggalah air rebusan itu bertukar warna menjadi putih kembali baru di ganti dengan buah yang baru.

(Boleh diminum pada bila-bila masa sahaja,malah buah ini juga kalau dia gosok-gosok ke sendi-sendi kita yang sakit,Insya Allah akan terasa kelegaannya)


Antara Surah yang boleh di amalkan semasa meminumnya ialah Surah Al-Imran ayat 38 & Selawat ke atas Nabi S.A.W

(credit:Serumpun kasih Seharmoni Sayang)

Pap Smear - Ujian Saringan Mengesan Kanser Serviks Peringkat Awal

1 comments
Penghujung 2010 yang lepas sy sempat buat ujian pap smear yg diadakan secara percuma..mulanya agak takut juga sbb pertama kali kan..mcm2 yg difikirkan..nsb baik la nurse pmpn yg bt so, tak la segan sgt kot..huhu..ms msuk dlm bilik rawatan tu dh mcm bdk baru blaja..blur je..tak tau nk bt apa..hehe.fikiran melayang2...bla nurse tnya dh buka ke bru la trasa kembali ke alam nyata..haha..sblm giliran sy ada kwn2 yg ckp sakit n bla...bla..bla..sy rs biasa je..tak la sakit mn pn..huhu..
sedikit info ttg PAP SMEAR...


Apa itu ujian Pap Smear?
Ujian Pap Smear adalah ujian saringan bagi mengesan kanser serviks peringkat awal. Ianya diantara ujian saringan yang terbukti boleh menyelamatkan nyawa.

Apa itu serviks?

Serviks adalah pangkal rahim. Sebelum menjadi kanser, serviks menunjukkan perubahan di dalam sel-selnya yang merupakan peringkat pra-kanser. Peringkat awal ini mengambil masa beberapa tahun sebelum ia bertukar kepada kanser serviks dan pap smear boleh mengesannya peringkat ini dengan mudah.

Siapakah yang perlukan ujian Pap ?

Setiap wanita yang pernah mangadakan hubungan seks perlu menjalani ujian Pap terutamanya:
  1. Mereka memulakan hubungan seks pada usia < 18 tahun
  2. Mereka yang mempunyai pasangan seks berbilang.
  3. Pasangan seks wanita tersebut atau suami yang mempunyai ramai pasangan seks.
  4. Mereka yang mempunyai Jangkitan kuman HPV (agen penyebab kanser)
  5. Perokok
  6. Tidak pernah/lebih 3 tahun tidak melakukan ujian Pap Smear.

Bagaimanakah ujian Pap Smear dilakukan?

Pemeriksaan faraj akan dilakukan dengan mengunakan speculum. Kawasan dalaman faraj dan serviks akan dilihat dengan mata kasar. Setiap ketidaknormalan akan diperiksa dengan teliti.
Dengan mengunakan kayu kayu kecil (spatula) sel-sel pada bahagian serviks akan diambil dan akan dismear pada permukaan slaid. Slaid ini kemudiannya dihantar ke makmal untuk diproses sebelum dibuat pemeriksaan mikroskopik.


Hasil ujian ini akan menunjukkan:
1. Positif: sesuatu yang tidak normal mungkin wujud (sel-sel serviks tidak normal)
2. Negatif: tiada kanser sel ditemui (sel-sel serviks normal)

Bilakah waktu yang sesuai untuk ujian Pap Smear dilakukan?

Ujian mudah ini boleh dilakukan pada bila-bila masa anda tidak didatangi haid kerana sel darah merah boleh mengganggu pemeriksaan mikroskopik.Masa yang terbaik ialah antara 10 hingga 20 hari selepas hari pertama haid.Sebolehknya elakkan hubungan seks pada malam sebelumnya.

 

My Cinta Kasih Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez