Powered by Blogger.

Sunday, November 7, 2010

Saya sayang abah dan mak saya


Seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW seraya berkata "Aku ingin berjihad, namun aku tidak mampu." Rasulullah SAW bertanya, " Apa salah seorang orang tuamu masih hidup?" Dia menjawab, "Ibuku masih hidup." Lalu Rasulullah SAW bersabda:
"Mohonlah kepada Allah untuk berbakti kepadanya. Jika engkau berbuat demikian, maka sama dengan engkau berhaji, berumrah dan berjihad."

Juga sabda baginda:

"Doa ibu lebih cepat dikabulkan." Ditanyakan, " Mengapa demikian?" Baginda menjawab, "Dia lebih penuh kasih sayang daripada bapa. Dan doa saudara tidak akan ditolak."

" Orang tua itu kunci pintu Syurga. Peliharalah itu jika kamu mahu atau kamu tinggalkan saja!"

Menurut riwayat Ibnu Majjah"Ya Rasulullah, apakah hak kedua orang tua pada anaknya?" Rasulullah SAW menjawab, "Mereka adalah Syurga dan Nerakamu."


Ini la abah & mak saya...hehe

0 comments on "Saya sayang abah dan mak saya"

 

My Cinta Kasih Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez