Powered by Blogger.

Sunday, January 23, 2011

USIA MAKIN MENINGKAT...APA SUMBANGAN KITA...


"Belum hilang jejak telapak kaki orang-orang yang menghantarnya ke kubur, seorg hamba (yg telah habis usianya) akan ditanya mengenai empat perkara, iaitu usianya ke mana dihabiskannya, tubuhnya untuk apa digunakannya, ilmunya seberapa yang diamalkannya serta hartanya dari mana diperolehinya dan untuk apa dibelanjakannya." (Hadis Tirmidzi)

Usia adalah kurniaan paling berharga yang Allah berikan pd kita hambanya..seiring dengan tahun yg baru, maka bertambah jg la usia kita..hari berganti minggu, minggu berganti bulan ttba dh masuk tahun bru lg..sepanjang usia kita apa yg kita dh usahakan baik untuk kebahagiaan kita didunia jg kebahagiaan di akhirat..

Usia yang Allah panjangkan, diberi plak nikmat kehidupan di dunia tak guna kalau dihabiskan untuk maksiat or perkara2 yang dilarang olehNya..matlamat kita sebagai hambaNya bukan setakat bahagia di dunia je tp jg bahagia di akhirat..tak guna kita kaya kat dunia tapi bila di akhirat kita miskin..
Suatu hari seorang murid bertnya kepada mursyidnya "Apa makna usia?" Jawapannya adalah sebagaimana dinyatakan oleh Rasulullah SAW, " Apabila hari ini amal pekerjaanmu masih sama dengan hari kelmarin, bererti kamu merugi. Bila lebih buruk daripada kelmarin, terkutuk namanya. Bila lebih baik, barulah termasuk beruntung. Nah, apakah usiamu yang setiap saat berkurang telah digantikan oleh perkara-perkara yang lebih baik atau sebaliknya? Di situlah makna usia."
Allah SWT akan meminta kita bertanggungjawab atas usia yang Allah kurniakan. Usia adalah masa yg tentukan baik buruknya manusia..
At Tirmidzi meriwayatkan bhwa asa sseorg bertanya kepada Rasulullah SAW, "Siapakah manusia terbaik?" Baginda bersabda, " Manusia yang usianya panjang dan dihabiskan untuk kebaikan." Ia bertanya lg, " Siapakah manusia terburuk?" Baginda bersabda, " Manusia yang usianya panjang namun digunakan uuntuk keburukan."

p/s: manfaatkanlah usia kita sebaiknya.

2 comments on "USIA MAKIN MENINGKAT...APA SUMBANGAN KITA..."

Unknown on January 24, 2011 at 4:24 PM said...

Assalam, menarik n3 ni...saya suka tq for sharing:)

zih@n on January 24, 2011 at 8:45 PM said...

wslm nieza..tq

 

My Cinta Kasih Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez