Powered by Blogger.

Monday, February 21, 2011

DAGING MASAK HITAM


Menu utama hari ni, Daging Masak Hitam..resepi asalnya dpt dr arwah jiran saya kat kampung yang saya panggil Mak Ngah...tapi saya dh edit skit ikut suka hati...hehe

nama pn daging masak hitam...memang hitam sungguh la...haha
Cara nak buat senang je..
Bahan-bahan: (bahan2 ni xde sukatan sebab saya main agak je bnyk mn nk masukkan)
Daging - dihiris nipis & direbus sampai lembut
Kicap manis cap kipas udang
Serbuk jintan manis
Serbuk jintan putih
Serbuk rempah kurma
Serai
Kerisik
Minyak masak
Kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih & buah pelaga (4 bradik)
Santan
Minyak masak
Daun limau purut (optinal)
Bahan kisar:
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Lengkuas
Cili kering
Cara-cara:
*Tumiskan bahan kisar bersama dgn serbuk jintan manis, jintan putih, rempah kurma, serai & 4 bradik..
*Biar sampai pecah minyak baru masukkan daging bersama air rebusan td..pastu biar sampai empuk..
*Masukkan santan pekat skit n kerisik...kacau sampai kuah pekat..jgn lupa masukkan kicap manis..agak2 la  ikut kehitaman yg kita suka..bleh masukan daun limau purut kalau nak..kacau kejap..
*Sedia tuk dihidang..

tak sabar nak makan...tunggu en.F@riz balik keje makan sesama...=)

2 comments on "DAGING MASAK HITAM"

HaSue on February 23, 2011 at 5:37 AM said...

ohh..sedap ni daging itam!!suke sangat..dah lama x masak daging itam nih..sedap makan ngan nasi apa saja..hehee

zih@n on February 23, 2011 at 7:00 AM said...

2la..sebab sdp la saya slalu juga masak daging hitam ni..hehe.

 

My Cinta Kasih Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez