Powered by Blogger.

Monday, January 20, 2014

INTRODUCING: NUR ARISSA SOFEA



23/10/2013, 9.59 pagi saya selamat melahirkan my lovely baby girl. 
Bersalin secara pembedahan atas sebab2 tertentu. Memang harap sangat dapat bersalin normal sebab nak rasa sakit bersalin, tapi apa kan daya, Allah lebih mengetahui.

Masa umur Arissa dua hari, doktor bagitau yang arissa ada masalah kurang gula. Masa mengandung, saya kena kencing manis. Tapi still dalam peringkat control diet. Tak la kena cucuk insulin lagi. Jadi, bila baby lahir, doktor akan check paras gula baby. Ibunya terlebih gula, baby kurang gula plak..huhu. 

Kat hospital tempat saya bersalin tu tak ada pakar kanak-kanak, jadi arissa terpaksa admit hospital Manjung. Sedih sebab saya still belum boleh discharge sebab luka belum ok. Malam tu ibu tidur tanpa baby. Nangis.....

Esoknya lepas doktor buka plaster luka baru la boleh kluar wad. Terus pegi Hospital Manjung. Admit sana plak temankan baby yang kena jaundice. Alhamdulillah, paras gula dah stabil. Sedih tengok baby macam tak ada tenaga. Lampu biru tu panas kot. Kita letak tangan bawah tu pun rasa haba panas, ni kan plak baby duk bawah tu berjam-jam. Serius, dia nangis pun pelan je. Mesti dahaga sangat. Ambik baby peluk kuat2 + bagi susu sementara hubby pegi jumpa doktor.

Dapat berita lain plak, doktor kata tiub pada jantung baby still tak tutup sepenuhnya. Biasanya lubang tu akan tertutup bila baby lahir, tapi ada sesetengah baby yang ambik masa tuk tutup. Termasuk la Arissa. 21/1/2014 (esok) nanti kena pegi Hospital Ipoh tuk detail check up.

Hari ke-4 dah bleh discharge. Terus balik Taiping. Masa Arissa umur 8 hari, dia kena jaundice lagi. Kali ni lagi teruk sebab bacaan kuning dia dah capai 24.06. Admit Hospital Taiping plak. Nurse letak bawah 3 lampu sekaligus + naked. Kesian tengok baby. Syukur juga la  sebab ada katil kosong, jadi saya boleh tunggu baby kat sna. Walaupun baby tak boleh duduk sebelah katil saya, tapi sekurang2nya saya tau dia ok. Alhamdulillah, esok pagi tu, tengok dia dah duk bawah 2 lampu, mean kuning dah turun & tengahari tu nurse dah letak baby sebelah katil saya. Petang dah discharge. Selang 2 hari kena check bacaan kuning kat klinik kesihatan. Sebulan juga la baru kuning hilang. Apa yang kami laki bini prasan, lampu kat taiping ni ok skit tak sepanas lampu kat hospital manjung. Pusat Arissa pun lambat jatuh ok. 30 hari baru le tanggal.

Masa kat hospital taiping. Bacaan kuning masa ni turun.
Disebabkan ada sejarah jaundice yang tinggi, baby akan selalu la melawat hospital sebab doktor nak tengok perkembangan + tumbesaran dia. Telinga dah check hari tu, Alhamdulillah, dua2 belah ok. 

Sejak ada baby ni, jadual ibu dah berubah. Sebelum ni bleh lenggang kangkong buat keje rumah. Sekarang, kelam kabut. Masa baby tidur tu la si ibu nak mandi, basuh baju, masak. Baru anak sorang..hihi. Macam ni gamaknya mak saya besarkan kami 9 beradik.


Saya dah 3 bulan.








0 comments on "INTRODUCING: NUR ARISSA SOFEA"

 

My Cinta Kasih Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez